Making your brand come alive

Chokolade for viderekomne

Når brandingen af en chokoladeovertræksmaskine bliver så sanselig, at målgruppen næsten kan dufte, føle og smage kvaliteten af slutproduktet – så bliver der solgt maskiner til chokolade-feinschmeckere i EU, Japan og USA.

Produkt: En chokoladeovertræksmaskine – en såkaldt "Enrober"

Målgrupper: Chocolatier (udtales: Chokolaté) og indkøbschefer hos semi-industrielle chokoladeproducenter, som eksempelvis Magasins chokoladeafdeling.

Baggrund: ChocoMa er en hæderkronet chokolademaskine producent, som har mere end 55 års erfaring i at fremstille kvalitetsmaskiner til producenter af finere chokolade, konfekture og chokoladeovertrukne biscuits og småkager. Virksomheden eksporterer det meste af sin produktion globalt. I forbindelse med udviklingen af en helt ny chokoladeovertræksmaskine – en såkaldt "Enrober" – ville ledelsen have udviklet et helt nyt og kreativt designkoncept.

Løsningen

Hvad er en Chocolatier?
En chocolatier er en kreative chokoladehåndværker, der har et passioneret forhold til chokolade på samme måde, som en gourmétkok har til sin gastronomi. Chocolatierne udvikler og komponerer deres egne chokolader og fremstiller dem på mindre maskiner. Der er tale om produktion i mindre skala med et stort element af kreativt håndarbejde, og som kræver stor dygtighed. Håndlavet chokolade er ikke en misvisende betegnelse, selvom produkterne er lavet på en maskine. En chocolatier er med andre ord lidt af en chokoladekunstner.

Den kreative idé
Den kreative idé skulle findes i spændingsfeltet mellem maskinens funktion – at chokoladeovertrække div. konfekture m.m. – og målgruppens passionerede forhold til slutproduktet. Endvidere måtte designkonceptet meget gerne matche chocolatiernes kunstneriske ambitioner om at skabe originale og sanselige smagsoplevelser ud over det sædvanlige.

Resultatet

Idéen med den sensuelle chokoladedekorerede kvinde er en opsigtsvækkende, kreativ, men også relevant måde at kommunikere chokoladeovertræk på. Linket mellem et lækkert stykke chokolade og den chokoladeindsmurte pige er til at få øje på. Og så formidler konceptet nogle effektfulde følelsesmæssige værdier, som tilfører brandet en unik og stærk identitet, som formidler alt det, en chocolatier forbinder med raffineret håndlavet chokolade: Smukke, søde og velsmagende fristelser, der smelter på tungen - en sanselig næsten forførende nydelse.

Velsmagende branding der smelter for øjet
ChocoMa forstår sin målgruppe. Og målgruppen forstår betydningen af at investere i en chokolademaskine, der kan alt det, en chocolatier skal bruge for at kunne lave sine små udsøgte kunststykker. Vi kalder det velsmagende branding, der smelter for øjet.