Making your brand come alive

Maksinprocucenten ENGEL fik fornem branding via en effektiv PR-kampagne målrettet de toneangivende plastmedier

Som markedsleder inden for udvikling og produktion af avancerede sprøjtestøbemaskiner til plastindustrien bad ENGEL os om at lave en PR-kampagne, der skulle brande virksomheden som Trusted Advisor.

Produkt: Sprøjtestøbemaskiner til plastindustrien.

Målgruppe: Sprøjtestøbeproducenter i plastindustrien.

Baggrund: ENGEL udvikler, producerer og markedsfører avancerede, højteknologiske sprøjtestøbemaskiner. På trods af det omfattende produktprogram tilpasses de fleste maskinleverancer til kundernes specifikke behov og skræddersys således til ganske bestemte produktionsopgaver, hvorved produktiviteten optimeres. Rådgivning er helt essentielt og afgørende for, at kunden opnår det ønskede udbytte af sin investering. Engel arbejder derfor målrettet med begrebet Trusted Advisor, der også udtrykker karakteren af de langvarige og tætte relationer ENGEL har til sine kunder.

Opgaven: Brand Builder fik til opgave at brande ENGEL som Trusted Advisor over for plastindustrien.

Målsætningen: At få så meget presseomtale som muligt.

Løsningen

Branding af ENGEL gennem PR
Via min indledende samtaler med ledelsen og min research om ENGEL og deres produktprogram, fik jeg en forståelse for, hvordan ENGEL bibringer værdi til deres kunder. ENGEL havde valgt sprøjtestøbevirksomheden AMP som en rigtig god case til at formidle netop denne værditilførsel. Min opgave var så, ud fra et interview med både ENGEL og AMP, at formidle denne særlige form for produktionsoptimerende rådgivning, der sætter AMP i stand til målrettet at vinde markedsandele.

Udfordringen med at brande en virksomhed via PR er, at skrive artikler, der har et højt journalistisk niveau, så redaktionen kan forsvare at bringe historien. Artikler skal derfor være markedsrelevante, fagligt interessante og gerne nyhedsorienterede. Og så må de gerne være inspirerende og underholdende. Jeg er garant for det hele. Samtidig er det min opgave at tilse, at virksomheden bliver brandet stærkt og præcist over for målgruppen. Det er en balancegang.

Gode billeder der formidler budskabet
For at styrke incitamentet for fagmedierne til at publicerer artiklerne i stort format på flere sider, er det vigtigt, at der leveres visuelt interessant billedmateriale. Jeg tager mig derfor af fotoinstruktion, mens mine fotografer tager sig af teknikken. Alle optagelser har en idé, med tanke for at formidle budskaberne i artiklen på bedste vis. Det færdige resultat munder ud i 4-5 kvalitetsbilleder, der giver medierne gode layout-mæssige muligheder for at lave store og visuelt underholdende artikler, der optimerer mediernes læseværdi.

Resultatet

Med en 3-sides artikel i Plast Panorama, en 2-sides-artikel i Magasinet Plast og en større artikel i Teknovation, fik ENGEL sit budskab massivt ud til målgruppen. ENGEL har fået fin respons på artiklen, som positionerer virksomheden som den markedsledende maskinproducent, der med sin proaktive rådgivning tilbyder sine kunder et partnerlignende samarbejde i en klasse for sig.