Making your brand come alive

Da Nutricias sælgere blev til
agenter i et james bond univers

Licens2focus er historien om, hvordan sælgerne blev motiveret til at nå ambitiøse salgsmål gennem en sjov og involverende eventkampagne, der skabte en stærk holdånd

Produkt: Ernæringspræparater og ernæringsterapi.

Målgruppen: Nutricias egen salgsorganisation.

Baggrund: Nutricia markedsfører ernæringsprodukter til syge, småtspisende og ældre mennesker med ernæringsproblemer. I bestræbelserne på at optimere salgsresultaterne ønskede ledelsen udviklet et koncept, der kunne motivere salgsorganisationen til at indfri de nye målsætninger.

Løsningen

Med inspiration fra James Bond filmene udvikledes License2focus konceptet, der blev navnet på en resultatorienteret motiveringskampagne rettet mod virksomhedens overvejende kvindelige sælgere. Det underholdende agentunivers formidler målsætningen om at være super målrettet og fokuseret i hele salgsprocessen.

En salgsorganisation som efterretningstjeneste
I et personligt brev til sælgerne blev de informeret om, at de ikke længere skulle betragte sig selv som sælgere – men som agenter med license2focus. Salgsorganisationen agerede nu som en efterretningstjeneste, der indkaldte til briefing for "The License2focus Mission 2010".

Da de udvalgte "agenter" ankom til mødelokalet, lå der en sort agentmappe til hver "agent" med diverse hemmeligt stemplede dokumenter samt en 10 siders "Mission Guide", der informerede om hele kampagnens idé og målsætninger.

Iscenesat rollespil
Organisations præsident – Nutricias direktør – bød velkommen og introducerede herefter de indbudte aktører for deres respektive roller som "M","Q" og "Miss Moneypenny" fra de kendte James Bond film – samt en gennemgang af de enkelte agenters særlige opgaver og de udfordringer og lurende farer, som organisationen ville møde i 2010.

Resultatet

Ambitiøse salgsmål kan til tider være svære at indfri for sælgerne. Der kræves hele tiden mere og mere, og det kan virke demotiverende i længden. Med Licens2focus konceptet blev der sparket nyt liv i konkurrenceånden hos sælgerne. Sjov og alvor gik hånd i hånd på en kreativ og motiverende måde. Konceptet skabte fornyet energi, der blev grinet en del (det må gerne være sjovt at gå på arbejde) og så gik der ellers holdsport i at vinde de indlagte salgsbonus i løbet af året. Salgsmålene blev indfriet og mer til og sælgerne følte et styrket fællesskab. Konceptet viste sig at være Licens2success.