Making your brand come alive

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

Studierejser i kulturhistorisk perspektiv

En stærk kreativ annonceserie, der formidler hele idéen med at tage de unge mennesker med på studieture til Europas hovedstæder.

Produkt: Salg af studierejser til Europas hovedstæder.

Målgruppe: Lærere i gymnasier, handelsskoler og efterskoler med 10. klasse.

Baggrund: Grupperejsebureauet anvender fortrinsvis annoncering i sin markedskommunikation. Her ønskede kunden markante ændringer på to centrale punkter. For det første ville man have et mere opsigtsvækkende, direkte og mere pågående udtryk, hvor også priser skulle indgå. Og for det andet ønskede man et nyt design med et nyt logo og nye farver.

Opgaven: Brand Builder skulle vise, hvordan en serie annoncer kunne indfri målsætningen om at få skabt mere opmærksomhed, skabe flere henvendelser og samtidig tilføre Grupperejsebureauet en mere markant profil. Alt i alt ønskede man en styrket markedsposition.

Løsningen

Et marked hvor alle er lige kedelige
De fleste studierejseannoncer er ret fantasiløse og kedelige. Næsten alle aktører på markedet vælger at indsætte et billede af en kendt bygning ledsaget af hovedstadens navn. Brand Builder ville skille sig ud fra mængden og kom op med en både mere fagrelevant og kreativ løsning.

Fagrelevant og stærk visuel kommunikation
I vores analyse nåede vi frem til kernespørgsmålet: Hvad er egentlig faglærernes motivation og målsætning, når de tager de unge mennesker med på en studierejse til én af Europas hovedstæder? Vi konkluderede følgende: At udbrede kendskabet til landets kulturelle identitet, dens historiske betydning og samfundspolitiske virkelighed. Kort sagt forstå den pågældende nations egenart, dens DNA. 

En stærk fagrelevant idé, der kommunikerer direkte til målgruppen
Med udgangspunkt i analysen kreerede vi en annonceserie, hvor hver annonce bestod af ansigterne af en given nations største og mest karismatiske personligheder, samlet i en stærk kulturhistorisk billedcollage. I kombination med annoncernes "name-dropping" overskrifter, indfanges lærens opmærksomhed helt instinktivt. Hele idéen med at tage på en studierejse til et givent land åbenbarer sig på en inspirerende og indlysende måde og opfattes på et split-sekund. Som faglærer går man straks på opdagelse blandt de mange ansigter i annoncerne, (kender man dem alle sammen?), hvor man uvilkårligt reflekterer over disse menneskers enorme betydning for vores verden. Det eneste læreren nu mangler er... at være der med sine elever. Men så er det jo heldigt, at prisen på rejsen og telefonnummeret står lige ved siden af, så man nemt kan gøre idéen til virkelighed.

Logoet, sloganet og det røde design
Logoet er ligeledes visuelt interessant. Silhuet-illustrationen af studinen med rejsetasken er dynamisk, let svævende og signalerer ungdom på rejse. Det lange firmanavn deles elegant, så man nemt forstår, hvad virksomhedens speciale går ud på. Og sloganet "bare en bedre oplevelse" fortæller nøjagtig det, Grupperejsebureauet tilbyder. Det rød-grå design binder annoncens elementer smukt sammen og fremhæver samtidig vigtige informationer som pris, destination, telefonnr. m.m.

Resultatet

Med denne annonceserie fik Grupperejsebureauet skabt en usædvanlig stærk profil i kraft af en original og fagrelevant idé. Man kommunikerer helt på målgruppens præmisser. Annoncerne taler direkte til faglærernes intellekt, og det skaber respekt og vækker sympati. Grupperejsebureauet viser med denne annonceidé, at man forstår målgruppens motiv og målsætning med at tage på en studietur. Kan man komme tættere på sin målgruppe?