Making your brand come alive

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

PRÆCISE budskaber TIL brugerne af PRÆCISIONSINSTRUMENTER

Udvikling af udstillingsmateriale og annoncer, der præcist skulle positionere LiNA Medical som en innovativ producent af gynækologiske operationsinstrumenter på globalt plan.

Produkt: Gynækologiske operationsinstrumenter.

Målgruppe: Kirurger og indkøbere på hospitalerne.

Baggrund: LiNA Medical har i årtier været på forkant med udviklingen af gynækologiske operationsinstrumenter og har således udviklet en række unikke patenterede instrumenter, som markedsføres globalt. Én af de vigtigste markedsføringskanaler er internationale udstillinger. I den forbindelse ønskede ledelsen at forny det eksisterende udstillingsmateriale med henblik på at præcisere og styrke brandets position i målgruppens bevidsthed.

Opgaven: Brand Builder skulle positionere 4 produkter samt brande LiNA Medical som en innovativ producent af sikre og multifunktionelle præcisionsinstrumenter. Der skulle udvikles materiale til 2 forskellige udstillinger samt udformes to annoncer til indrykning i diverse messekataloger.

Løsningen

Kunsten at formidle det komplekse klart og præcist
LiNA Medicals operationsinstrumenter er avancerede multifunktionelle instrumenter. Der er med andre ord rigtig mange egenskaber, der skal nævnes og gøres rede for. Af hensyn til mediet – udstillingsplancher placeret på en messestand blandt mange andre i et hektisk og støjende menneskemylder – skal budskaberne helst være præcise, fagligt interessante og meget korte.

Hvad er vigtigt for en kirurg?
Det er i konferencernes pauser mellem de videnskabelige foredrag og workshops at kampen om kirurgernes opmærksomhed skal slås. Her gælder det om at formidle lige netop det, kirurgerne efterspørger, nemlig instrumenter der sætter dem i stand til at udføre sikre, omkostningseffektive og hurtige operationer. 

Informationstunge budskaber drukner let i ord
Ud fra en grundig research hos kunden arbejdede vi intenst med selve budskaberne. Da vi havde fået redigeret disse ned til de helt essentielle udsagn, begyndte vi at arbejde med opsætningen af budskaberne. Problemet med at formidle kompakte statements er, at budskabet nemt drukner i mængden af ord. Læseren kan ikke afkode budskabet, fordi det ikke umiddelbart bliver opfattet – budskabet når simpelhen ikke frem til bevidstheden, det går tabt.

Visuelle og højtråbende budskaber – der bliver forstået
Med frygten for ikke at blive opfattet begyndte vi at arbejde intenst med tekstopsætningen rundt om produktet. Det blev til en form for højtråbende grafisk æstetik, hvor hvert ord i budskabet blev tildelt en nøje udvalgt placering og størrelse for derved både at tiltrække opmærksomhed til det enkelte ord, og samtidig bidrage til den samlede forståelse af hele budskabet. Ved hjælp af disse kontrasteffekter i tekstopsætningen i kombination med produktet skabte vi et samlet og visuelt interessant objekt, som nemt og hurtigt kunne opfattes af hjernen, som dermed kunne begynde at reflektere over budskabet. Og når indholdet var interessant som i LiNA Medicals tilfælde, så var man pludselig i dialog med kirurgerne om noget, de synes var relevant.

Resultatet

Målsætningen med at brande og positionere LiNA Medical og deres produkter mere præcist var tilsyneladende lykkedes. Efter man har taget de nye stande i brug, har det været nemmere at tiltrække målgruppen og etablere udbytterige samtaler, fordi man har kunnet tage udgangspunkt i budskaberne på plancherne, der ofte var motivet for målgruppen til at stoppe op og reflektere over de fremsatte budskaber i første omgang.