Når sanserne står på vid gab
Udvikling af en ny hjemmeside med webshop til tøjdesign-virksomheden Lucky Angel, der fremstiller specialudviklet økologisk tøj til sansesarte og for tidligt fødte babyer.
Produkt: Specialdesignet økologisk tøj og tilbehør til for tidligt fødte og sansesarte babyer.
Målgruppe: Nybagte forældre til for tidligt fødte og sansesarte babyer.
Baggrund: Lucky Angel ejes og drives af to ildsjæle – zoneterapeuten og akupunktøren Nadia Duus Nielsen og socialpædagogen Pernille Petersen. Begge har de oplevet, hvad det vil sige at have født deres børn for tidligt. Oven i købet tvillinger. Forskning har påvist, at de for tidligt fødte børn (præmature) ofte bliver det, man kalder for sansesarte (eller ekstremt sensitive) fordi barnets centralnervesystem og sanseapparat ikke har fået tilstrækkelig tid til at modnes i moderens livmoder. Hvis man ikke udviser særlige hensyn til dette i den første kritiske tid, kan der opstå utilsigtede følgevirkninger, som kan hæmme og forstyrre barnets udvikling.
I forbindelse med de to kvinders for tidlige fødsler oplevede de begge udfordringer med at skærme deres babyers sanser mod for stærke ydre påvirkninger, herunder ikke mindst utilpasset og uegnet beklædning. På neonatal-afdelingen på Roskilde Sygehus, hvor de to kvinder mødtes, opstod pludselig under en samtale idéen til at udvikle specialdesignet 100% økologisk tøj til for tidligt fødte og sansesarte babyer.
Opgaven: De to piger skulle have designet nyt logo, der hang sammen med navnet Lucky Angel. De kom selv med et oplæg med et hjerte og en engle-vinge. Brand Builders opgave var så at få idéen til at blive til en smuk grafisk helhed. Dernæst skulle der designes en ny hjemmeside, der kunne oplyse og formidle nyttig viden om for tidligt fødtes behov for egnet beklædning samt en webshop, hvorfra kunderne kunne købe det specialdesignede tøj og tilbehør.
Løsningen
Idéen med logoet og navnet Lucky Angel
Hjerte-vingen er et stærkt symbol på beskyttende omsorg og kærlighed. I kombination med navnet Lucky Angel tilføres der næsten et spirituelt, skæbnemæssigt element til helheden. Alle forældre oplever fødsler af deres børn som et lille mirakel. For forældre til for tidligt fødte børn, hvor fødslerne ofte kan være kritiske, føler mange, at deres "lille engel" har været heldig ved det at overleve. Logoet og navnet udgør tilsammen et stærkt emotionelt udtryk, som taler direkte til målgruppen, forældrene, hvilket naturligvis er vigtigt – ikke mindst når man tager i betragtning, at alle tøjdele har hjerte-engle-vingen broderet på sig.
Et smukt slideshow – der fortæller en vigtig historie
I et stort flot slideshow på forsiden introducerer vi 6 slides med billeder af for tidligt fødte børn og deres forældre i kombination med nogle af de vigtigste fakta om fænomenet sansesarthed. På den måde møder vi kunden dér, hvor kunden befinder sig – emotionelt, videnmæssigt og behovsmæssigt. På forsiden er der desuden en kort introducerende tekst samt en henvisning til webshoppen, hvor man kan købe specialdesignet tøj og tilbehør, der tilfredsstiller behovet for skånsom beklædning.
Et blødt, gråtonet design tilsat kærlighedens farve
Med udgangspunkt i det røde hjerte-vinge-logo, designede vi en hjemmeside med bløde gråtonede baggrunde og skyggeeffekter tilsat røde menuer, røde emne-bjælker og røde overskrifter og streger. Tilsammen udgør farverne og de rørende baby-billeder en smuk og elegant helhed, der tilfører Lucky Angel brandet en stærk identitet.
Resultatet
Med det smukke logo og flot designede hjemmeside fremstår Lucky Angel brandet som en omsorgsfuld, vidende og kærlig virksomhed. Målgruppen kan identificere sig med det emotionelle udtryk. Virksomheden udviser forståelse for forældrenes ofte svære situation med den rådvildhed, og bekymring, der typisk opstår i forbindelse med en for tidlig fødsel. Hos Lucky Angel er der imidlertid hjertevarme og konkret hjælp at hente – hvilket præcis er det, de to ejere ønsker med deres forretning.